kengkawan bLoggEr aku.......LovE yOu aLL.....

Powered By Blogger

Sunday, February 13, 2011

modul2 khas untuk pembaca....

salam...

aku terfikir untuk share sesuatu dengan pembaca semue tentang beberapa modul2 yang aku dah lalui....harap2 ade sesuatu yang dapat dimanfaatkan oleh pembaca....untuk makluman juga, segala maklumat yang ditaip dalam blog nie nanti dan akan datang merupakan luahan bahase aku sendiri, aku tak copy pun yang original termasuklah TAJUK....TAJUK modul nie aku boh ikowt sedap aty aku jer...janji kene mengene....cume idea asalnye memang daripada pengalaman aku pergi kem or kursus2.....MAAF diminte terlebih dahulu kerana bahase dalam blog nie sedikit bercelaru ( banyak kot ) dan jike ade pembace tak faham boleh tinggalkan komen kat bawah....


Modul Komunikasi.

Oleh : Abu and the Team

Tajuk : Teater Bisu
Masa : 20 hingge 30 minit
Alatan : Tiada

Langkah Pelaksanaan :

  1. Setiap peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Mengikut jumlah peserta, sebaik2nye 7 kumpulan dah le...
  2. Setiap kumpulan diberikan sehelai kertas yang didalamnya mempunyai situasi2 tertentu...contohnya : rempit, buli, samseng, rompakan dan sebagainya.............. note : Fasilitator boleh pilih situasi yang lebih baik tetapi prktikal untuk dilakonkan...
  3. Setiap kumpulan diberikan 5 minit untuk berbincang bagi melakonkan situasi tersebut dan syaratnya tanpa mengeluarkan suara. Peserta lain pula perlu meneka situasi tersebut....
  4. Setiap kumpulan diminta untuk melakonkan situasi yang diberikan...
  5. Fasilitor membimbing perbincangan.....
Falsafah dan pengajaran :

  1. Komunikasi amat penting bagi menyampaikan maklumat dan maksud sesuatu perkara.
  2. Komunikasi bukan sahaja boleh disampaikan secara lisan tetapi juga bukan lisan seperti bahasa badan.

P/s : Falsafah dan pengajaran boleh dibincangkan lagi...kalau korang dah buat, korang akan dapat idea camne nak bagi rifleksi terhadap modul nie....kalau de idea tentang pengajarannye bolehlah bagi komen at bawah nie...share2 k...

No comments: