kengkawan bLoggEr aku.......LovE yOu aLL.....

Friday, November 23, 2012

semakin dekat dengan....

salam..

Alhamdulillah, makin celik pulak mate tengah2 malam nie....aku perasan skit la kan, kalau aku tulih panjang2 entry lam nie, mesti maleh nak bace sebab tak tahu mane yang ilmiahnye kan....agak2 korang rase camtu tak...terime kasih kepada semua yang ade kat sekeliling aku yang sentiase memberikan semangat, nasihat dan tak kurang juge yang memberi kritikan secara terang-terangan atau pun terus-terusan...its much benefit for me...sedang membelek2 blog kengkawan lam nie...terjumpe entry tentang kematian...ermmm, ye kan...semakin hari semakin kite tue...kekadang sambut hari jadi or hari kelahiran buat kite terleka dengan sambutan yang mungkin gembira sebab kita dah makin dewasa...wajar tak kalau kite sambut hari jadi dengan tangisan atau kesedihan......mesti jadi pelik kan, so macam mane nak celebrate hari jadi atau hari kelahiran yang afdal...ermm, ntah la...pendapat masing2...tapi kite dah biase kan dengan celebrate hari pertambahan umor dengan kegembiraan, makan2, kek hari jadi, belon2, permainan dan sebagainye....

namun...

ramai tak yang sedar bahawa makin bertambah usia, makin suntuk la mase kite beribadah kepada Allah, makin suntuk untuk mengisi tabung pahale untuk berhadapan dengan Allah nanti.....setiap kali pertambahan usia kite, sedar atau tidak, kite semakin hampir dengan tarikh kematian kita..mase semakin berkurangan untuk kita bersiap ke alam kubur...

tapi....

pernah tak kite sambut hari jadi dengan tangisan menginsafi dosa2 yang kita lakukan, celebrate hari jadi dengan buat solat taubat yang mungkin setahun sekali kite buat....mungkin celebrate dengan cara yang lebih mengingati kematian....jarangkan nak buat macam tu....ke mase hari jadi tu, kite ajak kawan2 untuk dengar tentang kematian atau merenung saki baki masa yang tinggal untuk kite rancang sesuatu selain merancang kehidupan dunia saje....nak ke kawan2 datang bile kite cakap nak celebrate hari jadi dengan dengar ustaz bagi ceramah tentang alam kubur or akhirat...mybe NO....segelintir je kot yang datang... and kalau datang pun...mybe say "what the birthday party is this??"huhhu...ade ke akan cakap macamtu....xbersangke buruk taw, tapi sumenye MYBE kan.....

so,

Ustaz Azhar Idrus pernah kate at dalam ceramah beliau...
" Allah tak kan heran lah banyok mane doso mu buat, Allah heran bilo mu tak nok bertobat"
Pengampunan ALLAH sangat luas, mane manusia tidak pernah melakukan dosa dan kesalahan...
Mudah-mudahan aku sentiase ingat pesanan yang aku tulis sendiri ni....

jumpe lagi guys....assalamualaikum...

-daripada hamba yang banyak dosa-


No comments: