kengkawan bLoggEr aku.......LovE yOu aLL.....

Friday, May 31, 2013

Geram ke Garam....

Assalamualaikum w.b.t

baru ade mase untuk update blog...syukur2, aku nie sakit aty la jugak minggu nie bile ade lagi rupenye pelajar koko aku yang belum buat penilaian...ase macam nak gagalkan je, tapi hati aku takde la sekejam itu kan (nampak sangat kelembutan hati distu)...so, buatla penilaian semule tapi dengan syarat2 tertentu la antarenye markah tidak akan setinggi kawan2 yang memang datang mase penilaian minggu lopeh ( bahase negori = lepas )...agak, bape nak bagi, dyeorang nie buat mantap dah, hebat, tapi sayang agak cuai...alasan anda tidak boleh diterima, maka anda kene terima hukuman atas kecuaian anda...moral of the story is, sila amek port tentang ape yang berlaku dalam kelas koko anda, jangan sampai anda terlepas peluang keemasan..(macam promosi barang lak..hehehe)....selamat maju jaye...

 nasib bek ade pembantu tambahan, tq2....

 punyela laju pergerakan budak nie...sayang betul tak datang hari tu...

ade nampak macam muke geram tak....adoyaaiii...

p/s : gambar nie di ambil secare tidak mendapat keizinan dan serius macam takde seni...(atles tangkap jugak kan)...

Monday, May 27, 2013

Penilaian KO Silat Serimau Hitam 1

Assalamualaikum w.b.t

Fuhh, Alhamdulillah,...tarik nafas panjang and hembus....akhirnye, amanah untuk menjage pelajar2 koka selama 14 minggu menemui garisan penamatnye ahad lepas dengan berlangsungnye majlis penilaian kepada hampir 120 orang pesilat serimau hitam 1...Terima kasih kepada semue yang terlibat dan bertungkus lumus melancarkan majlis penilaian tersebut...grand tak grandnye, majlis penilaian pun buat dalam dewan bersejaran tu, DEWAN SITC, UPSI...wahh2, lagi membanggekan...Syukur kepada Tuhan, dalam pelajar2 nie buat penilaian ni, tenaga pengajar pun dinilai untuk penganugerahan bengkong...masih tak dengar keputusan rasmi, tetapi ade telinga2 panas yang mengesahkan aku berjaye jugak untuk dianugerahkan bengkok hitam bersame 2 rakan yang lain...InsyaAllah, amanah yang diberikan akan aku laksanakan sebaik mungkin...Majlis penilaian ni untuk pengetahuan pembace, klu ade yang bace lah bertujuan untuk menilai semua jenis pergerakan yang telah mereka pelajari daripada minggu pertama lagi....semue tugasan yang diberikan mengikut markah-markah yang telah ditetapkan dah dihantar, tinggal lagi aku nak buat finalize jer...
Semue dah buat yang terbaik, InsyaAllah markah pun yang terbaik jugak la kan...

Tahniah semue!!!

p/s : nantikan gambo-gambo yang menarik sepanjang majlis tu...

Bengkel Masukkan Markah...

Assalamualaikum wbt

Pagi tadi pagi2 lagi dah ade bengkel masukkan markah untuk Kelas KOka....agak tak ramai tenaga pengajar datang bengkel nie yang dilangsungkan kat Pusat ICT,kampus baru,Proton City...mungkin dyowang ade kekangan2 yang lain sebab ade tenaga pengajar koka ni terdiri daripada cikgu2 sekolah, tak dapat nak keluar sekolah kot...nasib baik aku nie generasi iT la jugak, takde lah pening sangat dengan macam2 step yang di sampaikan...so, epy with the bengkel...sekejap je bengkelnye tak sampai sejam, lepas tu aku kene panggil dengan DEKAN FPPM...working and work...aduyaiii, semangat2 untuk hari ini...ayat bertaburan macam pasir-pasir di tepi pantai....~ mood : pening ~

one word for it...
I
I
I
I
V
 ~ awesome ~

Thursday, May 23, 2013

Teater DARI LUMPUR...

Assalamualaikum w.b.t


hampir seminggu berlalu selepas pengalaman terlibat dengan pementasan teater DARI LUMPUR karya Prof. Mana Sikana daripada UPSI...fuhh, memang bestla produksi dibawah arahan che' wan, banyak mende yang menarik, nak citer semue pun tak abis sampai esok...tahu atau tidak, pementasan ini juga dapat liputan oleh media sebelum pementasan lagi.....cerite dye simple je macam mane aku leyh terlibat dengan teater nie...mase tengah lepak2 dalam bilik, membe aku solihin tanye aku yang aku nie minat tak nak join teater, solihin ni aktivis teater la katekan...so, aku jawab je la "xnk la" (dalam hati ni kate pe salahnye)...tapi start la ikut2 si solihin ni pergi wat latihan produksi dye dulu..haaaa,, mase tu la timbul minat, mase produksi che' wan nak pelakon tambahan, aku di offer la oleh si solihin nie...kali nie, aku cakap je la ok tapi dengan syarat aku mesti ade dialog...huhuhu...demand giler kan..kesudahannye, aku keluar satu babak dalam pementasan ni sebagai orang kampung yang bersetongkol dengan orang putih....terima kasih semue, selangkah demi selangkah untuk menjadi calon anugerah pelakon lelaki terbaik berita harian...(hahahaha...ketawe besar kau..)...lepas nie mungkin akan lebih giat untuk menjadi aktivis seni teater....INSYAALLAH..

Surat Khabar berita Harian.


 dalam teks tu ade name che' wan sebagai pengarah pementasan....wahhhh!!

 antara adegan dalam salah satu babak teater DARI LUMPUR..

 taklimat beberapa saat sebelum pementasan bermula...

 che' wan berbaju merah, berseluar sport suku, berselipar jepun, berkulit sawah matang, berambut hitam....3 dari kanan...

 nie gambar poyo aku sebelum make up dan costume...yang lain dah siap sebab pelakon utama, aku nie pelakon tambahan jer...(mase nie mamai lagi sebab tertido waktu maghrib....)

 mirul berbaju kuning...(ade kisah disebalik gambar ini)

 putih sungguh orang putih itu...aku akan berdialog dengan orang putih nie la, Tuan Harkson namenye...sebelah dye tu, watak utama...cer cari yang mane satu...

 nie selepas pekene custom dan make up...tambah janggut sikit and rambut ala2 macam orang kampung sikit...yang bergambor sekali nie, pendekar2 bugis...kalau tak silap la...

 sebelah aku berbaju putih tu, mirul....macam ketue lanun tak....perghh, bile nak dapat badan ketul2 macam dye kan....

 solihin time kene make up....mase ni dye sempat tido dan selepas make up siap pun dye masih tido, nasib bek ade yang kejutkan kalau tak tertinggal babak dye nie..

krew2 yang sibuk menyiapkan pelakon...make up kak jangan tak make up...(cer tengok betol2, ade ju on dalam gambar nie, suspen tak)

I
I
I
I
V

seni teater memang menarik...meh pakat ramai-ramai tengok teater...

Wednesday, May 22, 2013

pendedahan eksklusif...mesti baca...

 Assalamualaikum wbt

minggu nie mule kan kerje dengan badan yang malas, jangan tiru yer, sebab tak termotivasi pun kalau korang tiru...ape2 pun, pagi tadi hujan menyebabkan jadual kerje aku agak tergendala, ditambah dengan keadaan badan yang sengal2 kerana aktiviti yang agak fit jugak la sabtu dan ahad lepas...so, hari nie nak memotivasikan diri dengan melihat gambar orang yang disayangi,...wahhh!!..semangat2....hari ini, setelah lame aku tak dedahkan perkare nie,akhirnye sudah tibe masenye rahsie ini dibongkar..jeng3x...

Berikut merupakan pendedahan eksklusif terhadap kerosakan motor aku akibat kemalangan tempoh hari ;

1.Helmat pecah sebalah kanan kepale...status : masih belum beli baru



 2. Seat motor koyak, selalu air hujan dok masuk ketika hujan...status : kenape tak selotep jer..


3. Lampu signal dan lampu hadapan pecah sebelah kanan...status : signal depan kanan xleyh hidup dan lampu still tak short lagi..


4. Break tangan bengkok....status : break tersempit, lampu break menyala sepanjang mase..


 5. Ekjos kemek...status : sikit je, dah jadi berseni lak ekjos moto nie..


 6. Magat moto depan terkeluar daripada landasan dye...status : betul ke eje magat motor macam tu..


 7. Nampak macam tak pernah kemalangn kan..status : motif??

I
I
I
V
Hati-hati di jalan raye...ingat bakal isteri yang tersayang..



Thursday, May 16, 2013

SelamaT hAri Guru 2013

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, bersyukur kepade Allah, diberi lagi kesempatan....hari nie 16 MEI...teringat lagi sambutan hari guru 2 tahun lepas mase jadi cikgu praktikum...masih segar dalam ingatan saat-saat tu...kini, hari itu sudah berlalu, cume tinggal kenangan je la....aku redho ape yang dah berlaku, teringat sekolah intrim, SDAR, seremban....sob..sob...sob.....aku merindui kamu semue...aku nak wat ucapan hari guru nie khas buat semue guru-guru aku mule aku dari sekolah tadika, kafa, sekolah rendah, sekolah menengah, and pensyarah2 mase degree dulu...


" Selamat hari guru, semoge kebaikan yang guru lakukan akan sentiase menjadi bekalan yang bermanfaat bagi guru di dunie dan akhirat...kebaikan yang telah guru lakukan akan sentiase mendapat balasan yang besar di sisi Allah...daripada aku tidak tahu ape itu alif, ba, ta..kini aku sudah boleh menghafal surah, aku boleh membace Quran, aku boleh belajar memahaminye....daripada dulu aku tidak kenal ape itu A,B,C, kini aku sudah lancar membaca...pelbagai ilmu yang aku pelajari, bermule dengan kesabaran guru mengajar aku mengenal ape itu huruf dan abjad....terima kasih guru, tiada ape yang dapatku berikan sebagai balasan, cume aku mampu mengiringi semue guru-guruku dengan doa disetiap doaku....guru terbaik buatku..ibuku, sedang aku tidak pandai merangkak, ibu mengajar ape erti kehidupan,..sedang aku tidak pandai berjalan, ibu mengajar aku bertatih supaye kini aku dapat berlari mengejar cite2 aku...tapi ibu tidak pernah meminte balasan daripada ape yang ibu lakukan dan ajarkan...terima kasih ibu kerane sehingge kini sentiase mahu menjadi guru dalam kehidupanku.....
selamat hari guru..."

~ sentiaselah jadi pelite kepada anak bangsa ~

Wednesday, May 15, 2013

kawal lah amarahmu...

assalamualaikum w.b.t

selamat pagi semue,..ungkapan maaf dan memaafkan seringkali kite dengar tetapi percaye lah bukan mudah untuk dilafazkan...straight to the point la, i mean try to control your anger whatever happen...its quite easy to say now, but when the time comes, i dont know if i can remember this post or not....here, i want share with your all an articles that i think can help us to control an anger..


Rasulullah S.A.W. bersabda, “Orang yang kuat bukanlah orang yang mampu mengalahkan lawannya. Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah.” (HR Ahmad, Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Rasulullah juga bersabda: “ Orang yang lemah adalah orang yang menyerahkan dirinya kepada hawa nafsunya dan banyak berangan-angan kepada Allah.” (HR Ahmad dan Tirmidzi dari Syadad Bin Aus). Kedua-dua hadis di atas menjelaskan bahawa pada diri manusia terdapat tiga kekuatan jiwa: kekuatan amarah, kekuatan syahwat dan kekuatan akal. Kebaikan jiwa seorang muslim sangat ditentukan oleh kebaikan tiga kekuatan ini.

Oleh kerana itu Rasulullah menyeru kepada setiap muslim supaya memiliki kemampuan untuk mengawal dan mengendalikannya. Jangan sampai ia menjadi orang yang lemah dan tidak berdaya menguasai dan mengendalikan tiga kekuatan tersebut. Rasulullah menyebut “Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah.”

Sesungguhnya seorang Muslim hendaklah mampu menguasai kekuatan amarah agar tidak menjerumuskan dirinya ke dalam pelbagai kemudaratan dan hal-hal yang merugikan. Sepatutnya dia menggunakan sifat amarah untuk hal yang positif dan mendatangkan ridha Allah. Untuk menguasai kekuatan amarah ini, seorang muslim hendaknya ‘memaksa diri’ agar memiliki sifat santun dan pemaaf agar lama kelamaan sifat santun dan pemaaf menjadi sifat peribadinya .


Antara Cara-Cara Untuk Mengendalikan dan Menguasai Kekuatan Amarah.
 
i. Merenung ayat-ayat al Quran dan hadis-hadis Rasul.

Keutamaan menahan marah, bersikap sabar dan memaafkan orang lain adalah sifat peribadi orang-orang mukmin.

Diriwayatkan bahawa seorang Arab Badwi berkata kepada kepada Umar r.a. “Demi Allah, engkau tidak menghukum dengan adil dan sedikit dalam memberikan kebaikan kepada rakyat.”

Umar pun marah sehingga kelihatan perasaan marah diwajah beliau sehingga salah seorang sahabatnya berkata kepadanya, “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah engkau mendengar firman Allah Ta’ala, “Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” (Al ‘Araf ayat 199) dan si Badwi itu termasuk orang-orang yang bodoh. Umar pun terdiam dan memaafkan orang Badwi tersebut.

Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barang siapa menahan marah sedangkan ia mampu melampiaskannya, maka Allah akan memanggilnya pada hari Kiamat di depan semua makhlukNya dan menawarkan kepadanya bidadari syurga yang ia sukai.” (HR Ahmad)

Rasulullah juga bersabda:
“Tidak ada seorang hamba yang menahan amarahnya melainkan Allah akan memenuhi hatinya dengan keamanan dan keimanan.” (HR Abu Dawud)

Sabda baginda lagi:
“Janganlah kamu marah, nescaya kamu akan masuk syurga.” (HR Thabrani)


ii. Berlindung kepada Allah.

Kita perlu memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk kerana amarah adalah bisikan syaitan.

Allah berfirman yang bermaksud:
“Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh.” (Surah Al ‘Araf ayat 99)

Diriwayatkan bahawa ada dua orang yang sedang bertengkar di depan Nabi S.A.W. Salah seorang di antara keduanya melontarkan cacian dengan penuh amarah hingga merah padam mukanya. Beliau lalu bersabda:
“Aku mengetahui satu kalimat yang seandainya orang ini mengucapkannya nescaya amarahnya akan hilang. Jika ia mengucapkan, “A’uzudzu billahi minasy-syaithaanir-rajii m.” (HR Bukhari dan Muslim)


iii. Mengubah Posisi Badan

Nabi S.A.W. bersabda:

“Apabila salah seorang kamu marah, sedangkan ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk. Jika dengan duduk marahnya belum reda, maka hendaklah berbaring.”

Pentingnya mengubah posisi badan kerana dalam keadaan berdiri seseorang itu lebih bersiap untuk melepaskan marahnya dan lebih mudah untuk melakukan tindakan pembalasan. Berbeza dengan posisi duduk dan berbaring yang relatih lebih jauh untuk melakukan semua itu.

Oleh kerana itu Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya orang yang berbaring lebih baik daripada orang yang duduk. Orang yang duduk lebih baik daripada orang yang berdiri. Orang yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan. Orang yang berjalan lebih baik daripada orang yang berlari.” (HR Muslim).

iv. Diam

Bila seseorang marah, berusahalah untuk tetap diam dan tidak berkata-kata. Ini adalah kerana apabila seseorang berkata-kata ketika sedang marah, maka hal itu akan lebih mempengaruhi emosinya dan emosi orang yang menjadi lawannya. Di samping itu ia boleh menimbulkan penyesalan ketika emosinya telah reda.

Rasul S.A.W. bersabda:

“Apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia diam (beliau mengucapkannya tiga kali).” (HR Abu Dawud)


v. Berwudhuk

Marah akan menaikkan suhu badan, sehingga darah ‘mendidih’ dan emosi memuncak. Maka dengan berwudhuk, air akan mampu menyejukkannya dan mengembalikannya kepada keadaan normal. Dalam sebuah khutbah, Rasulullah bersabda:

“Ketahuilah bahawa marah adalah bara yang menyala-nyala dalam hati anak Adam.” (HR Ahmad)

Di samping itu oleh kerana marah datangnya dari syaitan dan syaitan diperbuat daripada api, maka airlah yang boleh memadamkannya.

Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya marah itu dari syaitan, sedang syaitan diciptakan dari api, dan yang dapat memadamkan api hanyalah air. Oleh kerana itu, apabila salah seorang diantara kamu marah, maka hendaklah ia berwudhuk.” (HR Ahmad).




Mengendalikan kekuatan amarah bukan bererti menghilangkan sama sekali.
Kerana kekuatan amarah ini diciptakan oleh Allah untuk sesuatu hikmah yang besar;
 iaitu agar manusia terdorong untuk mempertahankan haknya,
  menolak kejahatan orang lain yang merugikan dirinya,
serta menegakkan jihad fisabilillah bagi membela
dan meninggikan kalimah Allah yang merupakan amalan yang paling utama.

sumber : blog sabri @ teh bri ~ mendidik dan berbakti

Tuesday, May 14, 2013

LUpakan la walaupun sUkar..

assalamualaikum w.b.t

sekadar renungan buat diri ini...

 

 ~ terima kasih ustaz ~

'MELAYU'kah aku...

Assalamualaikum w.b.t

hari ni berjalan kaki ke ofis, selalunye berkenderaan, tetapi kadang-kala rezeki diluaskan, kadangkala rezeki disempitkan, moge2 dengan ujian sebegini dapat meningkatkan iman aku...InsyaAllah, sahabat2 sekalian....sebelum memulakan kerja hari ini, aku mulekan hari dengan entry yang ditujukan khas untuk aku nie...ramai yang kate, buat ape la aku nak mencari kebenaran dalam memilih pemimpin..yang aku tahu pemimpin yang aku pilih nie membela bangsa aku...bangsa aku tak akan maju kalau pemimpin lain yang berkuasa kerana pemimpin lain lebih kepada bangsa yang lain dan menyamakan kami...mean, semangat lebihkan bangsa ini dan menjaga maruah bangsa membuatkan hati tidak mahu meneroka lebih mendalam ape yang dimaksudkan dengan kezaliman oleh pemimpin, menerima seadanye supaya tidak hilang keistimewaan yang Tuhan berikan kepada bangsa tersebut...keistimewaan??...ok lah...semoge kite dibukakan pintu hati untuk sentiase berfikir setiap ape yang dilakukan oleh pemimpin kite,tak salah untuk mencari kebenaran dan bukan menolak mentah2 ape yang dikatakan,...dan jangan sehingge menjadi golongan di bawah...


Islam melarang umatnya mengutamakan kemegahan atau taksub kepada sesuatu kaum/bangsa  dan sifat separti ini dipanggil memperjuangkan asabiyah.


"Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadis) bertanya: 'Wahai Rasulullah, adakah dianggap asabiyah puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya?' Jawab baginda S.A.W : 'Tidak, tetapi asabiyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman". (Hadis Riwayat  Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya)

Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan asabiyah lalu berkata:
“Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud)

Dapat difahami bahawa sayang kepada bangsa sendiri yang di amanahkan pula oleh Allah untuk menerajui Islam di negara ini tanpa melakukan penindasan kepada bangsa-bangsa lain adalah tidak di larang. Dalam masa yang sama sebarang kezaliman , kemungkaran dan kemaksiatan tetap dibenteras walaupun dilakukan oleh bangsa sendiri.

Maksud umum kepada asabiyah bukan setakat berlaku apabila pembelaan kezaliman kepada bangsa tetapi ia juga boleh berlaku apabila kezaliman yang dilakukan oleh kumpulan, puak, organisasi, keluarga, parti atau jamaah lalu dibela dan dipertahankan.

Dalam hadis yang lain Nabi S.A.W bersabda maksdnya : "Bukan termasuk kalangan ummatku orang yang mengajak pada asabiyah, dan bukan termasuk kalangan umatku orang yang berperang atas dasar asabiyah, dan bukan termasuk kalangan umatku orang yang mati atas dasar asabiyah." (Hadis Riwayat Abu Dawud).

Tidak kiralah siapa kita, akhirnye kembali jua kepade Allah, janganlah disebabkan kite lahir dalam bangsa tersebut, kite bermegah-megah dengan kelebihan yang diberikan sementare ini, Tuhan tidak menjadikan kite berlainan bangsa untuk bermegah-megah semate2, tetapi untuk mengenali antare satu dengan yang lain...aku bersyukut lahir dalam Islam, aku malu kerane tidak mampu berdakwah dengan sebenar-benar dakwah kepada sahabat yang masih tidak menganuti agama yang benar ini....malah, ade yang lebih teruk, menjadikan bangsa sebagai tembok pemisah kepada kerja-kerja dakwah ini...aku agak muak dengan sikap segelintir manusia yang sangat takut bangsa tergadai,...jike kite membantu dalam kerja agama, maka usah bimbang tentang kekuatan bangsa kite kerana semue kekuatan datangnye daripada ALLaH, bile2 sahaja Tuhan boleh mengambil kekuatan dan kelebihan itu semule walaupun tanpa asbab bangsa lain yang menindas kite....jika bangsa lah menjadi berjuangan utama, maka Nabi akan sentiase berjuang bagi meninggikan bangsa arab dan keturunanye...tetapi nabi tidak meletakkan perjuangan itu sebagai landasan baginda yang diwahyukan oleh Allah...so, janganlah terlalu taksub dengan bangsa dan keturunan sehingga menolak kebenaran...


~ biar pendapat berbeza tetapi tetap di landasan agama ~

LAmpu keluArga...


Assalamualaikum a.b.t

sekadar untuk renungan bersama...tatkala meraih amanah yang diberi, bace lah sebanyak mungkin kisah amanah sebagai pemimpin, moge menjadi tembok pemisah antare kite dan azab Tuhan...


Umar bin Abdul Aziz Pemerintah Yang Amanah

Khalifah Umar bin Abdul Aziz, adalah seorang Khalifah Bani Umaiyah. Pada suatu malam tatkala baginda sedang tekun bekerja di bilik istananya, tiba-tiba seorang putranya masuk untuk membincangkan sesuatu hal. Baginda bertanya. “urusan kerajaankah? Atau urusan keluarga yang hendak kamu bincangkan?” Jawab anakandanya, “urusan keluarga, ayahanda.”

Tiba-tiba baginda memadamkan lampu yang terletak di mejanya yang digunakan untuk menerangi bilik kerjanya itu. Putranya merasa hairan melihat sikap ayahnya itu seraya bertanya: "Kenapa ayah padamkan lampu itu?"

Maka jawab ayahnya: "Benar kata kau wahai anakku, tetapi kau harus ingat lampu yang sedang ayah gunakan untuk bekerja ini kepunyaan kerajaan. Minyak yang digunakan itu dibeli dengan menggunakan wang kerajaan, sedang perkara yang hendak anakanda perbincangkan dengan ayahanda adalah perkara keluarga." Lantas baginda meminta pembantunya membawa lampu dari bilik dalam. Kemudian baginda pun berkata kepada putranya: "Sekarang lampu yang baru kita nyalakan ini adalah kepunyaan keluarga kita, minyak pun kita beli dengan wang kita sendiri. Sila kemukakan apa masalah yang anakanda perbincangkan dengan ayahanda." Demikianlah besarnya sifat amanah dari seorang pemimpin berkalibar selaku seorang raja yang berjiwa besar.


~ renungkan kata-kata ini ~