kengkawan bLoggEr aku.......LovE yOu aLL.....

Thursday, March 28, 2013

perlu ke dihargai

assalamualaikum w.b.t

jawab ye salam kat atas, kadang2 bace je kan tapi tak jawab...tu nak kate kat diri sendiri la, sebab ade jugak kekadang bace je orang bagi salam dalam blog tapi tak jawab...wajib jawab kan kalau orang bagi salam walau melalui penulisan...teeetttt...sila dapatkan jawapan yang lebih lanjut daripada ustaz/zah anda....

harga, hargai, menghargai, dihargai....kadangkala mesti berlaku dalam hidup korang yang ape yang korang buat tak dihargai oleh orang lain....memang niat kite ihklas..(macam mane nak tahu ikhlas ke tak)...Allah je yang tahu kan,...bile pe yang kite buat dihargai oleh orang lain, mesti timbul perasaan yang lagi bersungguh2 untuk melakukan kebaikan kan...bukan kerane penghargaan itu, tetapi rase bahagienye tengok mereka yang turut merase kebahagian bile dibantu...

tapi mesti sakit hati sangat2 bile ape yang kite buat tak dihargai, betul tak??...sape kate yang bile kite buat sesuatu dan bersungguh2 tapi tak dihargai die suke sangat...meh jumpe aku, aku campak kat sungai pahang sebab memang takde perasaan...bukan itu maksudnye, tapi sememangnya rate2 manusia nie akan rase agak sedikit sedih dan kecewe....urmmm, cube cek balik pade diri kite, kite banyak tak menghargai orang lain...kalau tak kenape kite sedih jike tak dihargai...

walaumacam ane pun, tak perlulah rase sedih sangat sebab, ape la sangat penghargaan makhluk berbanding Tuhan yang menciptakan....yang penting  ape yang kite lakukan tu ikhlas dan kite sahaje yang tahu dan mengharapkan penghargaan daripada Tuhan...biar buruk di mata orang jangan buruk di pandang Tuhan kan....

nie bab lain sikit...

ibu dan bapa tidak pernah minte untuk dihargai, kerane bagi mereka, amanah yang telah diberikan pasti akan ade penghargaannya oleh Tuhan jike dilaksanakan dengan bersungguh2...tetapi tanye pade diri kite, adakah dengan Tuhan mengurniakan ibu dan bapa yang kite ade sekarang ini sangat kite hargai...ye....tidak...kepade yang masih tidak sedar,...ibu sentiase menghargai pemberian Tuhan dengan menjage kite sebaik dan mengikut kemampuan mereka...jike mereka kaye, maka kite membesar dengan keadaan kaye..tetapi jike mereka miskin, apakah sanggup kite menuduh mereka tidak menghargai kite kerana membesarkan kite dalam keadaan begini....kesungguhan mereka dah menunjukkan betape mereka menghargai kamu, penghargaan yang macam mane lagi yang kamu mahukan, bahkan segale tindakan mereka bukan sahaje kerane mereka menghargai kamu, tetapi juge supaye orang lain akan menghargai kamu kelak....tetapi ape yang mereka lakukan sering di salah erti....bagi kamu, hidup kamu ibarat di dalam penjare dan ape yang mereka lakukan semuenye seperti tidak menghargai kamu...tergamak kamu menghukum mereka dengan tanggapan seperti itu...sedangkan mereka tidak pernah menganggap kamu seperti ape yang kamu rase....

jangan bazirkan waktu yang mereka ade ini dengan kekecewaan dan kesedihan, mereka tidak punye banyak waktu untuk merasekan itu....bahkan bagi mereka, anak mereka adalah segale-galenye....moge kamu mengerti...

~ sentiase berdoa ~

1 comment:

cweet pinky said...

huhuhu~ waalaikumussalam :D

betul tuh , CP sendiri setuju pasal bab jawab salam la tapi setuju atas pandangan sendiri .. :P tett !!

*jangan dok bahan nama CP sangat la , comel per , wek !*

hm , rase bersalah ngan mak abah ...